Hvorfor har Danmark et forbehold over for EU’s sikkerheds- og forsvarssamarbejde?
Forsvarsforbeholdet blev vedtaget i 1993. Året forinden havde et flertal af danskerne stemt nej til Maastricht-traktaten. Det fik et bredt flertal af Folketingets partier til at lave ’det nationale kompromis’ om at undtage Danmark fra fire områder i EU-samarbejdet. Den danske aftale blev forhandlet på plads med de andre EU-lande på et møde i Edinburgh og fik derfor navnet Edinburgh-aftalen. Danmark blev undtaget for den fælles mønt, forsvarssamarbejdet, den overstatslige retspolitik og unionsborgerskabet. Den 18. maj 1993 gik danskerne igen til folkeafstemning om Maastricht-traktaten - nu med undtagelserne fra Edinburgh-aftalen oveni. Et flertal af vælgerne (56,7 pct.) stemte denne gang ja, og Maastricht-traktaten trådte i kraft den 1. november 1993.
Skal Danmark være med i en EU-hær, hvis vi afskaffer forsvarsforbeholdet?
Nej. EU-landene har ikke en fælles hær. De lande, der deltager i EU’s forsvarssamarbejde, gør det med deres nationale styrker, som de hver især selv bestemmer over. Landene kan ikke tvinges til at levere soldater til militære EU-missioner. En afskaffelse af forsvarsforbeholdet vil ikke ændre på Folketingets indflydelse, når det handler om, hvorvidt danske styrker skal deltage i en konkret militær EU-mission. Lande, der deltager i EU’s forsvarssamarbejde, er forpligtede til at bidrage
økonomisk til dele af fællesudgifterne ved samarbejdet. Den primære finansiering af EU's militære missioner ligger dog hos de lande, der deltager i den enkelte mission.
Er der planer om at skabe en fælles EU-hær?
Nej. En EU-hær er ikke på medlemslandenes fælles tegnebræt. Men for at kunne reagere hurtigt i kriser, er det besluttet at oprette en slags udrykningsstyrke på op til 5.000 styrker, der sammensættes af militære enheder – for eksempel et kompagni soldater eller et flådefartøj – fra de enkelte lande. De skal kunne sendes afsted med kort varsel i krisesituationer, hvis alle lande er enige om det. Den skal bestå af nationale styrker, og Danmark vil ikke være forpligtet til at bidrage, selv om forsvarsforbeholdet skulle blive afskaffet.
Hvad er EU-landenes kampgrupper?
Det er militære enheder fra de nationale forsvar, som kan sættes hurtigt ind i konfliktramte områder, såfremt EU-landene er enige om det. EU-landene har siden 2007 samarbejdet om to kampgrupper med hver 1.500 mand, men de har aldrig været brugt i praksis. Det er frivilligt for EU-landene at deltage i kampgrupperne. Lande, der ikke er medlem af EU, kan også deltage.
Kan Danmark blive tvunget til at deltage i militære EU-missioner, hvis vi ikke har forsvarsforbeholdet?
Nej. EU’s medlemslande bestemmer selv, om de vil deltage i militære EU-missioner, og det vil altid være op til Danmark selv at beslutte, om det danske forsvar skal deltage i en EU-mission. Folketinget skal altid inddrages, når danske styrker udsendes med mandat til magtanvendelse. Sådan er det også, når danske styrker deltager i for eksempel FN- og NATO-missioner. Lande, der deltager i EU’s fælles sikkerheds- og forsvarssamarbejde, er dog forpligtet til at bidrage økonomisk til fællesudgifter ved samarbejdet.
Vil vi få soldater fra andre EU-lande på dansk jord, hvis Danmark afskaffer forsvarsforbeholdet?
Nej. Det står i EU-traktaten, at EU’s missioner gennemføres uden for EU’s geografiske område. Ikke i medlemslandene.
Er der andre lande end Danmark, der er undtaget fra EU’s sikkerheds- og forsvarspolitiske samarbejde?
Nej. Danmark er det eneste land, der har et forsvarsforbehold. Malta har dog valgt at stå uden for dele af den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik, fordi Malta blandt andet vægter hensynet til sin neutralitetsstatus.
Skal EU erstatte NATO på forsvarsområdet?
Nej. Der er et tæt samarbejde mellem EU og NATO. Og der er bred enighed om, at NATO er ansvarlig for Europas og Nordamerikas kollektive sikkerhed.
Er EU-landene forpligtede til at forsvare hinanden, lige som NATO-landene er?
Nej. I NATO, som er en militær forsvarsalliance, har medlemslandene pligt til at forsvare hinanden, hvis et af landene bliver angrebet. Det er det, der også kaldes ’musketereden’. I EU er landene forpligtede til at vise solidaritet med hinanden og yde ’al den hjælp og bistand, der ligger inden for deres formåen’, hvis et EU-land bliver angrebet. Det er altså ikke en forpligtelse til at bistå militært men en generel forpligtelse, som Danmark også har over for de andre EU-lande, selv om vi har forsvarsforbeholdet. Det enkelte land vurderer selv, hvilken type bistand, man kan yde og i hvilket omfang. Det fremgår af EU-traktaten, at NATO-samarbejdet fortsat er grundlaget for kollektivt forsvar for de medlemslande, der også er medlemmer af NATO.
Vil det ændre noget i forhold til Danmarks deltagelse i NATO, hvis vi afskaffer forbeholdet?
Nej. Samarbejdet i NATO og forsvarssamarbejdet i EU dækker to forskellige områder. Mens NATO er en forsvarsalliance, der garanterer sine medlemslande hjælp, hvis de bliver angrebet (musketer-eden), så kan EU’s militære missioner ikke indsættes i EU-lande. Samarbejdet i NATO er helt centralt for både dansk og europæisk sikkerhedsstrategi. Alle de 21 EU-lande, der er med i NATO, er også med i EU’s forsvarssamarbejde – undtagen Danmark.
Er der lande, der deltager i initiativer under EU's fælles sikkerheds- og forsvarssamarbejde, som ikke er medlem af EU?
En række lande uden for EU har gennem tiden bidraget til forskellige militære EU-missioner. Indtil nu er der underskrevet 20 rammeaftaler med lande uden for EU, der gør det muligt for dem at deltage i EU’s militære missioner. Blandt andet har Norge været en stor bidragsyder til EU’s militære missioner. Derudover kan lande uden for EU inviteres til at deltage i EU’s militære samarbejdsprojekter (PESCO). Det er op til de medlemslande, der deltager i de enkelte projekter, at træffe beslutning om at invitere et land uden for EU til at deltage. Det nederlandsk-ledede projekt om militær mobilitet har som det første projekt fået deltagelse af USA, Canada og Norge.
Hvad sker der, hvis vi stemmer nej den 1. juni?
Hvis Danmark stemmer nej, består forsvarsforbeholdet, og Danmark vil fortsat ikke kunne deltage fuldt ud i EU’s sikkerheds- og forsvarssamarbejde. Danske myndigheder kan så ikke deltage i de fælles EU-initiativer inden for forsvarssamarbejdet. For eksempel kan vi ikke være med til at beslutte, om EU skal sende en militær mission til et konfliktområde, og vi kan ikke bidrage til dem. Danmark vil fortsat kunne deltage i EU’s civile missioner.
Hvad sker der, hvis vi stemmer ja den 1. juni?
Hvis Danmark stemmer ja og afskaffer forsvarsforbeholdet, betyder det, at vi kan være fuldt med i EU’s fælles sikkerheds- og forsvarssamarbejde. Danmark vil være med til at drøfte og beslutte om, hvor og hvornår EU skal indsætte militære missioner – for eksempel for at bidrage til at skabe stabilitet i konfliktområder med betydning for EU’s sikkerhed. Vi vil altid selv kunne vælge, om Danmark vil deltage – og hvor mange soldater og eksperter eller militært udstyr, som vi vil stille til rådighed for den pågældende mission. Danmark vil også kunne deltage i samarbejde om fælles udvikling og indkøb af militær teknologi og materiel.
Hvad er PESCO-samarbejdet?
PESCO står for ’permanent struktureret samarbejde’ og er et mellemstatsligt samarbejde om at udvikle forsvarssystemer og våbenteknologi. De lande, der er med i PESCO, kan vælge at gå sammen om fælles projekter på forsvars- og sikkerhedsområdet. Der er i øjeblikket 60 PESCO-projekter i gang, som dækker områder som cybersikkerhed, træningsfaciliteter, maritim sikkerhed og militær mobilitet. Lande, der er med i PESCO, skal deltage i mindst ét projekt, og beslutter fra projekt til projekt, om de vil være med, og hvordan de vil være med. Projekterne udvikles ofte i samarbejde med forsvarsindustrien, og danske virksomheder kan godt deltage, for forsvarsforbeholdet gælder ikke for private virksomheder.